رهگذر

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

شهر بهار با قدمتی چند صد ساله یکی از مناطقی است که دارای تاریخ و فرهنگ خاص خود است و بسیاری از عزیزان از آن اطلاع کافی دارند ، خصوصا آنان که اهل مطالعه هستند . این شهر در زمینه های اقتصادی ، سیاسی ، علمی ، فرهنگی و هنری ظرفیت های خود را نشان داده است ، مردان بزرگی از این دیار در این حوزه ها پرورش یافته و به جامعه بشری خدمت کرده اند  و حتی تعدادی از این بزرگان پا را فراتر گذاشته و در خارج از مرزهای ایران در کشورهائی چون انگلستان ، امریکا  ، کانادا ، سوریه ... فعالیت داشته و دارای پست های دانشگاهی بوده و هستند نخبگانی چون آیت الله شیخ محمد بهاری ، آیت الله شیخ باقر بهاری ، شهیدان محمدرضا وزیری، محمد حاجیلویی، سید میلاد مصطفوی و مرتضی ترابی کمال ، سردار طلائی نیک ، دکتر عباداله بهاری ، دکتر جعفر و ابوالفتح بنی اردلان ، دکتر شهریار بهاری ، دکتر سید حبیب الله  موسوی ، دکتر اصغر و محسن قره خانی ، دکتر یوسف فضائلی ، دکتر خلیلی ، دکتر رضا فریدی ، دکتر هادئی ، دکتر مجتبی فیض اللهی و استادان رضا مجیدی ، محمد خلیلی ، علی اصغر بهاری ، غلامرضا بهاری ، اردشیر بهمنی ، رضا بهاری ( بهارله رضا ) .. مرحوم جعفر قره خانی...

در طول هشت سال دفاع مقدس نیز فرزندان غیور این آب و خاک با حضور در میدانهای جنگ به سهم خود از اسلام و میهن خود دفاع کرده و با دادن بیش از 150 شهید و ده ها جانباز ارادت  خود را به دین و میهن خود ثابت  کرده اند .

آن چه باعث شده تا فعالیت های و ایثارگری این فرهیختگان و نخبگان کمتر جلوه نماید ، بیشتر به عدم آشنائی و شناخت کافی ما بر می گردد که آن هم دلایل خاص خود را دارد . برای نمونه آیت الله شیخ باقر بهاری یکی از فعالان سیاسی است که مایه مباهات و افتخار ماست. ایشان از تاثیرگذارترین رهبران مشروطه بوده و اگر بخواهیم از زندگی افتخار آمیز آن مرحوم و زحماتش به عالم اسلام بنویسیم مثنوی هفتاد من کاغذ می شود !!! او صاحب بیش از چهل رساله در علوم دینی سیاسی و فقهی است.کسی که به عنوان نفر اول مجلس ایالتی در سال 1327 در همدان انتخاب گردید و در سال 1328 ق به عنوان یکی از 5 فقیه انتخاب گردید تا در تصویب قوانین مجلس نظارت داشته باشند و در کنار علمائی چون آیت الله خراسانی فعالیت نمایند . اما بنا به دلایلی طی نامه ای به رئیس مجلس وقت از این کار انصراف دادند. شرح حال این عالم مجاهد در کتاب مشاهیر شهر بهار به تالیف آقای نوری آمده است و حتی پس از رحلت ایشان به خواهش و وساطت بزرگان همدان جنازه او جهت تدفین به همدان برگردانده شد. او کسی بود که در انتخاب وکیل الرعایای همدان در مقابل ملاکانی چون قراگوزلوها ایستاد .قراگوزلوهائی که سالها بعد از منطقه بهار در انتخابات مجلس کاندید شدند وحتی  مبدا و منشا قتل یکی از شهروندان سرشناس بهاری در آن سالها (1340شمسی) به انتخابات آن سال برمی گردد.

  • مهندس سعید وثوق
#include using namespace std; int main () { cout << "Hello World!"; return 0;